Van winkel naar bejaardenhuis tot Buurtcentrum A3
In 1949 onderging een winkel op Dorpsstraat 386 in Assendelft
een transformatie tot een bejaardenhuis onder de vleugels van de stichting
"Tehuis voor ouden van dagen te Assendelft". In 1971 verhuisden de
bewoners naar Festina Lente. Het oude bejaardenhuis werd nieuw leven in
geblazen en verbouwd tot een buurtcentrum dat in 1973 werd geopend.
Samenwerking met Stichting
Welsaen
In 1988 werd Stichting Welsaen opgericht in Zaanstad na een
fusie van vijf instellingen op het gebied van sociaal-cultureel werk. Gedurende
de jaren 90 was deze stichting actief in Zaanstad met onder meer de exploitatie
van een aan aantal buurthuizen. In 1995 ontstond een samenwerkingsverband
tussen Stichting A3 en Stichting Welsaen.
Stichting Steunfonds en Vrienden van A3
In 1994 werd Stichting Steunfonds
opgericht met als doel financiële ondersteuning te bieden voor het behoud van
culturele en ouderenactiviteiten in het gebouw A3. In 1998 werden de Vrienden
van A3 opgericht met als doel via sponsoring en donaties bijzondere uitgaven bij
A3 te faciliteren, waarbij de gelden worden beheerd door Stichting Steunfonds.
Renovatie en uitbreiding van Buurtcentrum A3
In 1999 werkten Welsaen en
Stichting A3 samen aan een plan voor de renovatie en uitbreiding van
Buurtcentrum A3. Tegelijkertijd vond de eerste fusiepoging plaats tussen
Stichting Welsaen en Stichting A3. Tussen 2000 en 2001 werd Buurtcentrum A3
intern gerenoveerd en uitgebreid, dankzij de samenwerking van Stichting
Welsaen, Stichting A3, de Vrienden van A3, vrijwilligers, donateurs, sponsors,
de gemeente en met name de bijdrage van het Assendelftse bouwbedrijf Van der
Gragt.
Fusie Stichting A3 en Stichting Welsaen
In 2001 vond de fusie plaats tussen Stichting
A3 en Stichting Welsaen. Als voorwaarde gold dat bij een mislukte fusie het
gebouw terug zou vallen aan Stichting Steunfonds. Het gebouw werd symbolisch
voor 1 euro overgedragen aan Stichting Welsaen. Op 29 december 2003 vond de
juridische fusie plaats, waarbij Stichting A3 opging in Stichting Welsaen. Alle
onroerende zaken van Stichting A3 gingen over naar Stichting Welsaen, waarna
Stichting A3 werd opgeheven. Sindsdien werd het buurtcentrum beheerd door
Stichting Welsaen, in samenwerking met vrijwilligers. De Vrienden van A3 en
Stichting Steunfonds bleven actief.
Fusie Welsaen, Evean en SMD-Z/W
Op 14 juni 2013 vond er een
bestuurlijke fusie plaats tussen Welsaen, Evean en SMD Z-W (Stichting
Maatschappelijk Dienstverlening Zaanstreek-Waterland). Er werd overeengekomen
dat Welsaen en SMD gedurende maximaal 2 jaar als zelfstandige stichtingen onder
de vlag van Evean zouden blijven bestaan.
Welsaen failliet
In de tweede helft van 2013
onderging Welsaen een reorganisatie, waarbij de helft van de medewerkers hun
baan verloor. Ondanks deze herstructurering bleek de afgeslankte organisatie
niet levensvatbaar te zijn. Op 4 juni 2014 werd Stichting Welsaen op eigen
verzoek door de rechter failliet verklaard.
Aanloop naar zelfstandig Buurtcentrum A3
De gemeente Zaanstad voerde sinds
januari 2014 beleid uit om de buurthuizen te verzelfstandigen, waarbij ze in
overleg waren met de bewoners in de wijken. Het faillissement van Stichting
Welsaen versnelde dit proces. Als reactie hierop huurde de gemeente Zaanstad
het pand van Buurtcentrum A3 tot 31 december 2014 van de curator om het open te
houden. Evean nam de exploitatie en interim management op zich en werkte samen
met vrijwilligers om Buurtcentrum A3 open te houden. De exploitatiekosten
werden gedekt door de gemeente.
In de tussenliggende periode moest
worden onderzocht of er voldoende belangstelling binnen Assendelft bestond om
een zelfstandig Buurtcentrum A3 op te zetten. Er waren verschillende zaken die
geregeld moesten worden, waaronder het vormen van een bestuur, het werven van
voldoende vrijwilligers en het zorgen voor een gezonde financiële toekomst.
Daarnaast was het van belang om het pand veilig te stellen en parallel te
blijven draaien met Evean, met als doel om vanaf 1 januari 2015 het beheer over
te nemen. Als dit niet zou lukken, zou Buurtcentrum A3 gedwongen zijn te
sluiten. Tegelijkertijd moest er ook een koper worden gevonden die bereid was
het gebouw te kopen en het als buurtcentrum te behouden.
De Vrienden van A3, onder leiding
van Nel Kroesen, namen het voortouw om Buurtcentrum A3 te behouden. Ze
organiseerden een informatiebijeenkomst waarbij organisaties, verenigingen,
gebruikers en vrijwilligers werden uitgenodigd om de stand van zaken te bespreken.
Na deze bijeenkomst toonden 10 mensen interesse om zich in te zetten voor het
behoud van Buurtcentrum A3.
De voorzitter van het zelfstandige
buurthuis "De Kwaker" in Westzaan deelde zijn ervaringen, wat leidde
tot de conclusie dat een zelfstandig Buurtcentrum A3 het best in de vorm van
een stichting kon worden opgezet. Hierop werd de Initiatiefgroep
Verzelfstandiging A3 gevormd. Een bestuur werd samengesteld, bestaande uit 2
bestuursleden van de Vrienden van A3, 4 leden van clubs en verenigingen, en 1
wijkraadslid. De vrijwilligersgroep binnen A3 werd uitgebreid en diverse
werkgroepen, waaronder een onderhoudsploeg, werden opgericht. De samenwerking
met Evean ging van start, terwijl een aparte werkgroep werd opgericht voor het
opstellen van de statuten. Ook werden de taakverdelingen binnen de organisatie
verder uitgewerkt.
Stichting Buurtcentrum A3 zelfstandig!
Op 12 november 2014 werden de
statuten bij de notaris ondertekend, waarmee de Stichting Buurtcentrum A3
officieel werd opgericht. Het doel van de stichting is het exploiteren van
Buurtcentrum A3 ten behoeve van ontmoeting, dienstverlening, het verenigingsleven
en vrijetijdsbesteding.
Eind december stond Stichting
Buurtcentrum A3 klaar om het beheer van het buurtcentrum over te nemen. Helaas
ontbrak het ons financieel aan voldoende inzicht in de kosten en opbrengsten
van de afgelopen jaren. De curator kon deze gegevens niet verstrekken. We
hadden slechts beperkt inzicht in een deel van de financiële gegevens van de
tweede helft van 2014.
Er vond overleg plaats met de
gemeente over de mogelijkheden tot het huren of kopen van het gebouw. Helaas
liepen de onderhandelingen tussen de gemeente en de curator spaak. Hierdoor
slaagden we er niet in om een solide basis voor de toekomst te leggen. Het pand
bleef eigendom van de curator en stond te koop op Funda. We kregen de
mogelijkheid om het voor een jaar te huren, met de voorwaarde dat we er binnen
twee maanden uit zouden moeten als er een koper werd gevonden. Dit was een
onaantrekkelijke situatie waar we niet aan konden ontkomen.
Ondanks de uitdagende
omstandigheden begon Stichting Buurtcentrum A3 op 1 januari 2015 toch met het
zelfstandige beheer van A3. Het enthousiasme binnen de vrijwilligersgroep,
samen met de financiële steun van de gemeente en de vastberadenheid om er het beste
van te maken, gaf ons de doorslag om door te gaan.
Aankoop pand
De aankoop van het pand verliep als een moeilijk
proces. Er was een aanzienlijk verschil tussen de vraagprijs en het bedrag dat
wij konden betalen. Verscheidene geïnteresseerde partijen dienden zich aan,
waaronder een groep die een deel van het pand wilde onderverhuren tegen een te
hoge huurprijs. Deze onzekerheid zorgde ervoor dat aan het onderhoud geen
aandacht meer werd besteed. Er was sprake van aanzienlijk achterstallig
onderhoud. Dit was onhoudbaar en we konden zo niet verder gaan.
Uiteindelijk kwamen de gemeente en de makelaar in
juni overeen met een prijs waarvoor wij het pand konden kopen of huren.
Tegelijkertijd hadden we contact met een aantal inwoners van Assendelft die
bereid waren om het pand te kopen en tegen een aantrekkelijke huurprijs aan ons
door te verhuren, met de voorwaarde dat we het grootste deel van het onderhoud
zelf zouden uitvoeren. Het huren van het pand van de gemeente was financieel
niet haalbaar en de derde optie was om het pand zelf te kopen. In overleg met
het bestuur en de gemeente werd besloten om voor deze laatste optie te gaan.
Dankzij financiële steun van de gemeente werd deze keuze uiteindelijk mogelijk
gemaakt.
Met de aantrekkelijke voorwaarden die de gemeente
bood, konden we geld lenen om het pand aan te schaffen. We besloten om zelf het
onderhoud op ons te nemen, waarvoor een groep van tien enthousiaste 65-plussers
zich beschikbaar had gesteld. Om dit onderhoud te financieren, sloten we een
hypotheek af.
Op 15 september 2015 was het eindelijk zover: het
contract werd getekend en Stichting Buurtcentrum A3 werd de trotse eigenaar van
het pand! Dit bracht een grote opluchting met zich mee, omdat we nu eindelijk
duidelijkheid hadden over onze toekomst. Het voortbestaan van Buurtcentrum A3
was voor de lange termijn veiliggesteld en we konden beginnen met het
broodnodige onderhoud.
Dit markeerde een nieuwe fase voor ons buurtcentrum,
waarin we met vertrouwen naar de toekomst keken.